måndag 1 december 2014

Burr!!!

Jag är född och uppvuxen i Dalarna men sedan några år bor jag i Småland. Jag gillar vinterväder. Särskilt de där kalla, klara dagarna då solen skiner över ett vitt snötäcke. I Dalarna är det ofta mycket snö och långa perioder med 15-20 minusgrader eller ännu kallare. Här nere är vintrarna betydligt mildare. Ändå så tror jag aldrig någonsin att jag har frusit så mycket och ofta som sedan jag flyttade söderut. Här är kylan fuktig och kryper ända in i benmärgen, på något sätt. Kanske beror det även på vinden. Absolut värst är det när det är 2-3 minus och det blåser från Vättern. Jag blir totalt genomtjälad när jag är ute mer än en kvart och det brukar sedan ta flera timmar att tina upp när jag kommer in igen. Jag skulle förmodligen behöva en heltäckande vinteroverall och ett riktigt varmt underställ för att slippa frysa häcken av mig ... Eller åtminstone ett par värmande kamelhårsmamelucker. Hör du det tomten?



Inga kommentarer: