fredag 7 november 2014

Ändrade planer

Jag hade hoppats på att komma in på en distanskurs i avancerad adaption (att skriva om en roman till filmmanus) på halvfart under våren. Nu visar det sig att högskolan ställer in kursen. Trist! Egentligen förstår jag inte varför jag fortsätter att nära drömmen om att skriva ett fantastiskt filmmanus och få se det på bioduken någon gång i framtiden. Det är ju knappast någon lättuppnåelig dröm! Att få ett romanmanus antaget vid något större förlag är svårt. Att lyckas sälja in ett filmmanus till ett produktionsbolag av rang är nästan omöjligt. Ändå kan jag inte låta bli att fascineras och lockas av filmen som uttrycksformat. En dag, kanske ...

Jaja, det är ju inte alltid det blir som man tänkt sig och hoppats på. Å' andra sidan kan det kanske bli bra ändå. Ofrivilligt ändrade planer brukar kunna föra med sig nya möjligheter ibland. De senaste åren har jag nästan uteslutande jobbat med andras texter, andras boklayouter och hållit i div. skrivkurser för att utveckla andras författardrömmar. Inte speciellt lönsamt, även om det är otroligt inspirerande på sitt sätt. Problemet är bara att livet är för kort för att jobba 12 timmar / dagen bara för att kunna sätta mat på bordet. Särskilt när konsekvensen blir att man får lägga alla egna författardrömmar på hyllan, år efter år. Nej, det är verkligen hög tid för mig att skaffa ett annat sätt att försörja mig på så att det blir lite tid och ork över till att skriva också. Och kanske lite tid över till att leva också. Någon som har något bra jobbtips?


Dagens positiv-lista

  • Jag lyckades rädda Sannas tangentbord som fått ett helt glas läsk över sig med hjälp av ett hemligt recept.
  • Fick chansen att mysa några timmar med vår portiskille Atreyu igår. Han har varit utlämnad till olika hundvakter under flera veckor nu. (Tack snälla barn!) Först på grund av min mans strumaoperation, sedan för att två (av våra fyra) tikar passat på att löpa. Idag ska han få komma hem igen. Förhoppningsvis blir det inte allt för mycket yl!
  • Vi tog ett tufft beslut igår. Något som vi funderat över länge men skjutit upp. Som ni kanske förstått har vi många hundar i huset eftersom vi har en liten kennelverksamhet. Under senaste tiden, då vi haft mycket sjukdom i familjen, så är det lite för många hundar för att vi ska kunna ge dem alla den stimulering de behöver och förtjänar. Därför har vi bestämt oss för att sälja vår lilla mystjej Jazz med bibehållen avelsrätt. Om vi hittar ett bra hem åt henne så kan det säkert bli hur bra som helst. I vår hundblogg kan du läsa mer om detta! 

Simma lugnt!

Inga kommentarer: